Blog

Slaap je vet eraf en je spiermassa erbij. Je neemt het je dagelijks voor “vanavond ga ik echt op tijd m’n mandje in”. Waarom goede nachtrust zo belangrijk is voor het behalen van uw resultaten in de sportschool. Mijn eigen ervaring leert dat een slechte nachtrust veel invloed heeft op alles wat met sport te maken heeft. Je mist de energie om een workout goed te volbrengen en dat geeft je minder motivatie. Je hebt meer moeite jezelf aan je dieet te houden en bent dus eerder geneigd hiervan af te wijken. Bekijk deze punten en kijk waar jij je nog winst kunt behalen. Uiteraard hebben we allemaal een druk leven en valt het niet mee zo'n model ritme volte houden, maar het streven erna is op zijn minst het proberen waard! Qua supplementen neem ik voor het slapen Zink, calcium, magnesium, vitamine B6, Vitamine C en melatonine.
Glutamine is de belangrijkste energieleverancier voor de immuun- en darmcellen. Bestaat er een gebrek aan deze aminozuren legt de motor deze cellen lam waardoor ze niet correct kunnen werken. Vooral bij lichamelijke en psychische (over) belasting neemt de concentratie van glutamine af, zoals verschillende studies aantonen. 2,3 Tegelijkertijd stijgt het aantal cel-schadelijke vrije radicalen enorm. Het komt tot een kettingreactie: Door het nalatende aandeel van glutamine ontbreekt brandstof voor de cellen. Het immuunsysteem verzwakt, de darmslijmhuid verliest geleidelijk hun beschermende werking.